نگرانی های رهبر(4)

«جهاد اقتصادی» نادیده انگاری یک عنوان یا استراتژی مغفول!


یزدفردا :رضا بردستانی:سیزدهمین عنوانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای نامگذاری هر سال برگزیدند عنوان پر جاذبه و هدفمند«جهاد اقتصادی» بود که برای سال 1390 برگزیدند. این انتخاب به نوعی مکمل عنوان سال 1389 یعنی «همت مضاعف و کار مضاعف»بود که اگرچه نسبت به عنوان برگزیده سال 90 عام تر بود اما آن نیز در راستای اهداف و برنامه های اقتصادی قابل تعریف و بهره برداری بود با این تفاوت که عنوان «جهاد اقتصادی» به مراتب دولتی تر و قانونمندتر در برنامه های اجرایی دولت قابل استفاده بود . یکی از اساسی ترین و پیچیده ترین محور های پیشرفت و استقلال یک ملت و یا یک سرزمین محور اقتصاد و توسصه ی اقتصادی است. البته در این عنوان برگزیده یکی دیگر از عباراتی که خاصیتی دینی ـ اعتقادی نیز دارا می باشد به چشم می خورد ، «جهاد». جهاد در تمامی ابعاد تعریفی خود عنوانی است کامل، علمی، مترقی و قابل توجه در کاربردی چند وجهی و فراگیر که طبق تعالیم دین مبین اسلام از درجه و اعتبار بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد.

در نوشتارهای پیش از این نگران برخوردهای سمیناری و بروشوری با عنوان سال «جهاد اقتصادی» بوودیم و اما با گذشت 5 ماه از سالی که به همین نام نامگذاری شده است دیگر کم کم نگران نادیده انگاری و مغفول ماندن به منظور بهره گیری و برخورداری از جهاد در عرصه های اقتصادی هستیم. سال 1390 شاید یکی از پرحاشیه ترین و پر حادثه ترین سال هایی بوده است که چه در عرصه های بین المللی و نیز در محور های داخلی حاشیه ها، اتفاقات و کشمکش های بسیار وسیعی را شاهد بوده ایم و از این پس نیز با جدی تر شدن بحث های انتخاباتی و مقدمات برگزاری انتخابات مجلش شاهد خواهیم بود.

در سال هایی که عناوینی برای همان سال برگزیده می شد برای مدتی تمامی محور های آن سال، حول و حوش محور انتخابی انتخاب می گردید و اما امسال گاه می بنیم این عنوان پیچیده و هوشمندانه تنها در سر برگ نامه های اداری و یا زیر نوشتاری هایی که تنها جنبه ی دیده شدن دارند جا خوش نموده است و این می تواند بسیار نگران کننده ناراحت کننده باشد . در نظامی که نظامی اسلامی ـ ولایی است و محور تمامی امور ولایت فقیه است مغفول ماندن دغدغه ها ها و نگرای های مقام عظمای ولایت می تواند بسیار نگران کننده و حاوی پیام های دلسرد کننده و بیم و هشدار دهنده ای باشد زیرا، نادیده انگاری منویات رهبری آن هم از طرف دولتمردانی که مخاطبین اصلی آن بیانات باشند نمی تواند اتفاق خوشآیندی تلقی شود.

در سال های پشت سر نهاده ، ایران اسلامی بسیاری از تهدید ها و نگرانی ها را از سر گذرانیده است، تهدید های نظامی، تحریم های ریز و درشت، دسیسه های داخلی و خارجی ، بحران های جهانی ، منطقه ای و داخلی و در نهایت مسائل و مشکلاتی که هر کدام می توانست یک مملکت و یا چندین دولت را تا مرز فروپاشی و از هم گسیختگی پیش ببرد اما ایران اسلامی با استعانت از پروردگار متعال، در سایه ی توجهات حضرت صاحب الامر ارواحنا له الفدا و رهبری حکیمانه رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی توانسته است این مسائل و معضلات را با سربلندی پشت سر گذارد اما در سال جدید و طی ماه های اخیر متاسفانه شاهد وقایعی هستیم که نه تنها نامید کننده است که گاه می تواند ضربه زننده و مانع نیز تلقی شود. غرق شدن در کشمکش های بی ثمر سیاسی، جدال های نا تمام بین قوا و بدتر از همه تزریق التهابات سیاسی کلان به بدنه ی جامعه و به اصطلاح آوردن اختلافات میان مردم خود بدترین و ناپسند ترین رویه ای است که امروزه به کرات از سوی سیاسیون به آن دامن زده می شود و همین جاست که شاید لازم باشد سخنان نوروزی رهبر انقلاب که در قالب پیام نوروزی بیان شد را مروری دوباره نماییم . معظم له در قسمتی از پیام نوروزی خود می فرمایند:

«ما ملت ایران به توفیق الهی و به فضل پروردگار در سال 89 توانستیم كارهای بزرگی را انجام دهیم. ما سال 89 را به نام«سال همت مضاعف و كار مضاعف» نامگذاری كردیم. خوشبختانه در سرتاسر سال، این شعار تحقق عملی پیدا كرد. می توانم ادعا كنم كه یكی از شعارهائی كه در طول این سالها بیشترین بهره را از توجه مردم و مسئولان و عمل آنها و انطباق وضعیت كشور با خود دارا بود و برد، همین شعار«همت مضاعف و كار مضاعف» بود، كه واقعاً ملت و دولت خوشبختانه در این كار، در این حركت سالیانه، همت مضاعف و كار مضاعف را نشان دادند. ما در زمینه‌های اقتصادی، در زمینه‌های سیاسی، در زمینه‌ی حضور عظیم و پرشكوه مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی و انقلابی، در عرصه‌ی علم و فناوری و در عرصه‌ی سیاست خارجی، در بخش های مختلف، خوشبختانه كارهای بزرگی را شاهد بودیم كه هم مسئولین كشور، قوه‌ی مجریه، قوه‌ی مقننه و قوه‌ی قضائیه انجام دادند؛ بخصوص قوه‌ی مجریه در این دورانِ یكساله كارهای بزرگی را انجام دادند كه از جمله‌ی آنها همین مسئله‌ی حساس و بزرگ هدفمندی یارانه‌ها‌ست، كه این كار بزرگ را شروع كردند و امیدواریم ان‌شاءالله با موفقیت كامل این كار به انجام برسد.»

در این سخنان رهبر فرزانه ی انقلاب عملکرد سال 1389 را خوشبختانه راضی کننده و مفید اعلام می نمایند و نماد همت مضاعف و کار مضاعف را بحث هدفمندی یارانه های که به حق کاری بزرگ و شایان توجه است اعلام می نمایند و در ادامه برای تبیین برنامه های پیش رو و نام گذاری سال 1390 ادامه می دهند :

«آنچه كه من از مجموع احساس می كنم، این است كه كشور ما بحمدالله در جاده‌ی پیشرفت و تعالی حركت خوبی را آغاز كرده است. البته این حركت كه روز‌به‌روز هم شتاب بیشتری گرفته است، ناشی از زحمات و تلاش های مسئولان و ملت در طول سالیان متمادی است؛ اما خوشبختانه این حركت هرچه گذشته است، شتاب بیشتری پیدا كرده است.»

این سخنان نشان از مهمترین و قابل توجه ترین بعد از ابعاد نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد که مسئله ی اقتصاد است که همگان به خوبی می دانند یکی از مهم ترین ابعاد حکومت در تمام مکاتب و ادیان همین مسئله ی اقتصاد و برنامه های اقتصادی است که اگر از آن غافل شویم قطع به یقین لطمات جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد .

«آنچه كه در عرصه‌ی مجموعه‌ی مسائل كشور انسان مشاهده می كند، كه در سال 90 باید ما آن را وجهه‌ی همت خودمان قرار بدهیم، این است كه از جمله‌ی اساسی‌ترین كارهای دشمنان ملت ما و كشور ما در مقابله‌ی با كشور ما، مسائل اقتصادی است.»

دشمن هرگز نخواهد توانست از راه عرصه های اعتقادی و فرهنگی ما را دچار از پا افتادگی و ناتوانی نماید زیرا خوب می داند که اعتقاد در بین مردمان ماه به همان اندازه ریشه و سابقه دارد که فرهنگ و مسائل فرهنگی. آن ها به خوبی به این مهم واقفند که ایرانیان سرافراز، ملتی هستند متمدن، علم محور و فرهنگ پرور که در سایه ی اعتقادات قوی دینی و مذهبی هیچ گاه دچار خدشه و زوال نخواهند شد و اما آن نقطه ای که می تواند کانال نفوذ و ضربه پذیری ما محسوب شود همانا مسائل اقتصادی است که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوبی معلوم و مشهود می باشد. راه برون رفت از این معضل بزرگ و دچار نیامدن در بحران های عظیم اقتصادی که هم اکنون جهان غرب را در خود و گرداب مشکلات آن فرو برده است حرکت های جهادی در عرصه ی اقتصاد و کار شبانه روزی است که اگر غفلتی اندک نماییم حسرت و اندوه بی شماری را باید متحمل شویم.

نامگذاری سال 1390 یکی از خردمندانه ترین و به روز ترین تصمیماتی است که در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد و ناظر بوده ایم البته ملت بزرگوار ایران بارها و بارها چه در زمان حیات بنیانگذار انقلاب اسلامی و چه در مدت زمان رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) شاهد این اتفاقات مبارک و فرخنده بوده اند و از آن به بهترین شکل ممکن بهره برداری نموده اند. طی سی و دو سال گذشته همیشه و در همه حال شاهد این مدعا بوده ایم که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سایه رهبری و هدایت عالمانه و خردمندانه ی ولایت فقیه از بزرگترین و شکننده ترین حوادث و معضلات به سلامت گذر نموده است و این نعمت بزرگی است که در سایه ی ولایت فقیه نصیب و بهره ی مردم مسلمان و انقلابی ایران اسلامی شده است و باید قدردان آن نیز باشیم.

رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی با بیان علت نامگذاری این سال افق و چشم انداز مورد نظر خود را نیز ترسیم می نمایند:

«البته در عرصه‌ی فرهنگی هم فعالند، در عرصه‌ی سیاسی هم فعالند، در عرصه‌ی انحصارات علمی هم فعالند، اما در عرصه‌ی اقتصادی فعالیت بسیار زیادی دارند. همین تحریم هائی كه دشمنان ملت ایران زمینه‌سازی كردند یا آن را بر علیه ملت ایران اعمال كردند، به قصد این بود كه یك ضربه‌ای بر پیشرفت كشور ما وارد كنند و آن را از این حركت شتابنده باز بدارند. البته خواسته‌ی آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحریم ها آن نتیجه‌ای را كه انتظار داشتند، بگیرند و تدابیر مسئولان و همراهی ملت بر ترفند دشمنان فائق آمد؛ اما دنبال می كنند. لذا این سال جاری را كه از این لحظه آغاز می شود، ما بایستی متوجه كنیم به اساسی‌ترین مسائل كشور، و محور همه‌ی اینها به نظر من مسائل اقتصادی است. لذا من این سال را«سال جهاد اقتصادی» نامگذاری می كنم و از مسئولان كشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخشهای دیگری كه مربوط به مسائل اقتصادی می شوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم كه در عرصه‌ی اقتصادی با حركتِ جهادگونه كار كنند، مجاهدت كنند. حركت طبیعی كافی نیست؛ باید در این میدان، حركت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم.»

رهبر فرزانه انقلاب حرکت طبیعی در عرصه های اقتصادی را کافی نمی دانند و برای عقب نماندن از مسائل مهم و تعیین کننده ی اقتصادی حرکت جهشی و مجاهدانه را مد نظر دارند. باید توجه داشت موفقیت در عرصه های علمی، فرهنگی و دیگر موارد ارتباطی تنگاتنگ و ناگزیر با مسائل اقتصادی دارد که اگر از این مهم غفلت نماییم قطع به یقین حرکت ما در دیگر امور نیز دچار خدشه و کندی خواهد شد. امید می رود دولت عدالت محور که هم و غم خود را توسعه و پیشرفت در سایه ی عدالت وآرامش مد نظر قرر داده است بیش از پیش به مقوله ی «جهاد اقتصادی» در هفت ماه منتهی به سال 1391 و نیز تمامی سال های پیش رو توجه نشان دهد و اهتمام جدی برای برطرف نمودن مشکلاتی که مانعی برای پیشرفت اقتصاد هستند داشته باشد. در پایان نگاهی دوباره می اندازیم به عناوین سیزده گانه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های گذشته برای نامگذاری هر سال مورد استفاده قرار داده اند

سال 1390: سال جهاد اقتصادی

سال 1389: سال همت مضاعف و کار مضاعف

سال 1388: سال اصلاح الگوی مصرف

سال 1387: سال نوآوری و شکوفایی

سال1386: سال اتحاد ملّی و انسجام اسلامی

سال 1385: سال پیامبر اعظم ص.

سال 1384: سال همبستگی و مشارکت عمومی

سال 1383: سال پاسخگویی سه قوّه به ملّت ایران

سال 1382: سال نهضت خدمتگزاری

سال 1381: سال عزّت و افتخار حسینی

سال 1380: سال اقتدار ملّی و اشتغال آفرینی

سال 1379: سال امیرالمؤمنین ع.

سال 1378: سال امام خمینی ره.

متن کامل پیام نوروزی حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی):


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا